تبلیغ 1 توسعه

با توجه به اهمیت منابع انسانی، ماندگاری کارکنان در سازمان یکی از مهم ترین دغدغه های مدیریت منابع انسانی است.

 

ترک شغل به صورت های مختلف جابه جایی، غیبت، انتقالات و برکناری و... در همه سازمان ها دیده شده و اثرات منفی آن مورد بحث بوده و هست. جابه جایی نه تنها منجر به از دست دادن درآمد کارکنان می شود، بلکه سازمان ها نیز با کاهش بهره وری مواجه می شوند.

 

جو کاری اخلاقی بـرای اولـین بـار در سـال 1987 معرفـی گردید. این سازه به عنوان "ادراکات مشترک در مورد اینکه چـه چیزی از نظر اخلاقی رفتار صحیح است و اینکه چگونه باید بـا مسائل اخلاقی در سازمان برخورد کرد" تعریف می شود

 

جو اخلاقی یا فضای اخلاقی ساختاری است روانی که حاصل مجموعه ادراکات مشترک، ثابت و معنی داری است که کارکنان درباره رویه های اخلاقی و سیاست های موجود در سازمان شان دارند. جو اخلاقی یکـی از عوامـل شـکل دهنده نگرش های کارکنان است و تأثیر قابل ملاحظه ای بر پیامدهای سازمانی دارد.

 

جو اخلاقی و محیط حسابداری

حسابداری در دنیای پیشرفتۀ اقتصادی امروز حرفه ای است حیاتی، زیرا سامانه اقتصادی جاری بدون آن نمی تواند، وجود داشته باشد. برجستگی متمایز کنندة حرفۀ حسـابداری پذیرش مسؤولیت نسبت به عموم است.

 

در جامعه کنونی نیاز به خدمات حرفه ای حسابداری در حال گسترش بوده که انتظارات فراوانی از اهل این حرفه را در پی دارد. لازمه کار حسابداران ایجاد اعتماد افراد به کیفیت خدمات پیچیدة ارائه شده توسط آنان است.

 

حسابداری حرفه ای است که همواره بنا بر ماهیت خود با مسائل اخلاقی فراوانی رو به رو بوده است  و همواره این فضای اخلاقی است که مشخص می کند تا چه حد بر اساس معیارهای اخلاقی تصمیم گیری می شود.

 

گاهی در محیط های حسابداری موارد اخلاقی مانند قانون گریزی برای ندادن مالیات، رفتار نادرست مدیران با کارکنان، دستکاری ارقام برای فریب دیگران یا همان حساب سازی  و .... دیده می شود،که گاهی دلزدگی حسابدار و ترک کار او را در پی دارد.

 

محیط کاری و شرایط آن نقش مهمی در فرایند ترک کار کارکنان حسابداری دارد. ارتقاء محیط اخلاقی حسابداران می تواند در افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنان نقش داشته و همچنین سبب کاهش نیت ترک خدمت و یا میل بیشتر جهت ماندگاری در کار گردد.

 

مقوله جو اخلاقی بر تمایل به ماندگاری در حرفه حسابداری از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا نامناسب بودن فضای اخلاقی موجب نارضایتی شغلی و تمایل به ترک از کار حسابداران می شود که این مسئله ممکن است بار اقتصادی زیادی را متوجه سازمان نماید.

 

 

 

منابع:

- مورهد و گریفن (2006). "کتاب رفتار سازمانی". ترجمه سید مهدی الوانی. انتشارات موروارید.

- جولایی و همکاران (1390). "بررسی ارتباط فضای اخلاقی محیط کار با رضایت شغلی".

- سرلک، نرگس (1387)."اخلاق حسابداری". فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال سوم، شماره های: 2و1.

- قدیری و همکاران (1392). "رابطه جو اخلاقی با خشنودی شغلی، تعهد سازمانی و قصد ترک شغل در کارکنان یک شرکت دولتی". فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری. سال هشتم، شماره 2.

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث حسابداری مالی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی