تبلیغ 1 توسعه

ارزیابی عملکرد (Performance measurement) یا سنجش عملکرد، فرآیندی است که با هدف تعیین درجه کفایت و لیاقت کارکنان از لحاظ انجام وظایف محوله و قبول مسئولیت‌ها در سازمان، انجام می‌گیرد. در این فرایند مدیران ارشد یک سازمان، شرکت، مؤسسه یا نهاد، رفتار کارکنان زیرمجموعه خود را مورد بررسی و مشاهده قرار می‌دهند، تا بتوانند بازخوردهای لازم را درباره نقاط قوت و ضعف رفتار کارکنان، به آنها ارائه نمایند. 

 

به بیانی ساده ارزیابی عملکرد به سنجش نسبی عملکرد انسانی در رابطه با نحوه انجام کار مشخص در یک دوره زمانی معین، در مقایسه با استاندارد انجام کار اطلاق می‌گردد. این ارزیابی با هدف تعیین استعداد و ظرفیت‌های بالقوه فرد، به منظور برنامه‌ریزی در جهت به فعلیت درآوردن آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

فواید و مزایای نظام ارزشیابی عملکرد:

اگر نظام ارزشیابی به‌طور اصولی و صحیح و منطبق بر معیارها و استانداردها اجرا شود، فواید بسیاری را برای تشکیلات سازمانی (اعم از سازمان، مدیر و کارمند) در برخواهد داشت. اهم آنها عبارتند از: الف- بهبود ارتباط موثر بین مدیر و کارمند یا کارفرما و کارگر. ب- ایجاد رغبت و انگیزش به کار و پیدایش احساس امنیت در کارمند. ج- ایجاد زمینه لازم برای پیشرفت و ترقی کارمند مستعد. چ- آگاهی مدیر از عملکرد کارمند و برعکس. ح- شناسایی نیروهای بالقوه و علاقه‌مند کردن آنها به کار. خ- اندازه‌گیری عملکرد برای دستیابی به نحوه پراکندگی کیفی و کمی بهره‌وری، کارآیی و کارآمدی نیروی انسانی. د- رعایت قوانین و مقررات دولت به عنوان ملاک مقایسه اعتبار سنجش‌های مربوط به اشتغال.

 

اهداف و مقاصد ارزیابی عملکرد:

به طور کلی می‌توان کاربردها و اهداف ارزشیابی را چنین برشمرد: برنامه‌ریزی نیروی انسانی اعم از شناسایی استعداد افراد و حفظ و نگهداری توان موجود افراد، تعیین بهره‌وری، تعیین کارآیی، تعیین کارآمدی، طبقه‌بندی عادلانه کارکنان در گروه‌های مختلف شغلی، آموزش و بهسازی، اصلاح، بهبود و تعالی کارکنان در جهت بهبود و اثربخشی سازمان، پاداش دهی و ایجاد انگیزه در افراد، اقدامات پرسنلی مانند کارمند یابی، انتخاب و انتصاب، تشویق و تنبیه.

 

ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد:

یک سیستم جامع ارزیابی عملکرد می‌تواند از اهداف عمومی داخلی و خارجی سازمان حمایت کند. کارکنان در تمام سطوح باید هدف از اندازه‌گیری و نحوه به کارگیری آن را درک کنند.

 

ده مرحله برای ایجاد یک سیستم ارزیابی عملکرد وجود دارد که عبارتند از:

1- تقویت ارتباطات درون و برون سازمانی

2- انتخاب معیار

3- ارزیابی معیار

4- نحوه محاسبه ارزیابی عملکرد

5- جمع‌آوری اطلاعات

6- شناسایی فرصت‌های بهبود

7- تدوین اهداف اجرایی

8- تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارزیابی عملکرد

9- استفاده از اطلاعات مربوط به عملکرد به عنوان یک ابزار مدیریت

10- گزارش عملکرد

 

منابع:

  • دنیای اقتصاد
  • ویکی پدیا

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث حسابداری مالی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی