تبلیغ 1 توسعه

امروزه موضوعات مربوط به علوم حسابداری و زیر شاخه های آن به قدری رشد کرده است که علاوه بر مباحث تئوری و اهمیت آن در زندگی مجموعه فعالیت های حسابداری نیز اهمیت بسیار زیادی در زندگی پیدا کرده است از جمله این شاخه ها می توان به حسابداری صنعتی اشاره کرد که علاوه بر صنعت سازمان های دیگر را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است که در این مقاله قصد داریم به تعریف آن بپردازیم.

منظور از حسابداری صنعتی (بهای تمام شده) چیست؟
حسابداری صنعتی یا همان حسابداری بهای تمام شده شاخه ای از علوم حسابداری می باشد که اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای تمام شده محصولات را جمع آوری می کند و با بررسی و تحلیل گزارش های موجود روش هایی را برای کاهش بهای تمام شده محصولات تولیدی ارائه می دهد.
 
حسابداری بهای تمام شده با اهمیت است چون ...
حسابداری صنعتی یک ابزار بسیار مهم برای مدیریت است تا به وسیله آن مدیران برنامه ریزی،نظارت و کنترل بهتری بر روی عملکرد خود داشته باشند.
 
در واقع گزارشات دقیق و صحیح از عوامل هزینه سبب می شود مدیران در جهت افزایش بهره وری بهتر محصولات خود تصمیمات بهتری را بگیرند.
 
برای مثال میتوان حالتی را در نظر گرفت که در آن هدف افزایش تولیدات یا تغییر نوع محصولات باشد بنابراین روشی که بتوان با استفاده از آن روش هایی که سبب کاهش هزینه های آتی می شود را ارائه نمود یا به روند با کیفیت تر ادامه داد که یکی از اهداف حسابداری صنعتی می باشد.
 
از کاربردهای حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تولید شده می توان به استفاده از آن در کارخانجات و صنایع تولیدی اشاره کرد اما این تصور اشتباهی است که نتوان از این نوع حسابداری در ارگان ها و نهادهای دیگر همچون بانک ها،شرکت های بیمه،عمده فروش ها،شرکت های هواپیمایی،دانشگاه ها و بیمارستان ها استفاده کرد.
 
حال به توضیح برخی از مفاهیم حسابداری صنعتی می پردازیم....
هزینه یابی و دایره هزینه یابی : هزینه یابی به معنای مشخص نمودن هزینه تمام شده یک محصول و همچنین اطلاع از موجودی کالای در حال تولید است و دایره هزینه یابی به معنای مسئولیت حفظ و نگهداری اسناد و مدارک مرتبط با حسابداری و فعالیت های تولیدی و غیر تولیدی می باشد و ضمن تجزیه و تحلیل هزینه های تولیدی موجود،توزیع و فروش آن ها را نیز بر عهده دارد.
کالای ساخته شده چیست؟
به محصولی که تمامی مراحل تولید را پشت سر گذاشته و بتوان برای ارائه و فروش از آن استفاده کرد.
 
کالای در حال تولید چیست؟
کالای در حال تولید به نوعی از کالا اطلاق می شود که در جریان و فرایند مراحل تولید قرار دارد و ساخت آن هنوز به اتمام نرسیده است.
 
ارتباط حسابداری صنعتی و حسابداری مالی
به طور کلی حساب هایی که جهت نشان دادن عملیات ساخت و تولید هستند را گویند و عبارت اند از :
•حساب کنترل مواد
•حساب کنترل حقوق و دستمزد
•حساب کنترل سربار کارخانه
•حساب کالای در حال تولید
•حساب کالای ساخته شده
 
حساب های ذکر شده روند هزینه هایی که برای تولید یک محصول از زمان درخواست مواد خام تا زمان تعیین بهای تمام شده را نیاز دارد مشخص می کنند بنابراین باید به این نکته توجه داشت که مانده حساب های کنترل مواد و محصول در حال تولید و همچنین کالای ساخته شده نشان دهنده موجودی های موجود در پایان دوره مالی می باشد.
 
برای برنامه ریزی دقیق و انجام یک سری کنترل های لازم در این جهت باید اطلاعات صحیح و به موقعی را در دست مدیریت قرار دهیم بنابراین می توان نتیجه گرفت برای انجام این وظیفه یک سیستم اطلاعاتی مناسب و به روز می تواند این کار را انجام دهد. این سیستم در عین کارآمد بودن باید ساده نیز باشد به گونه ای که با توجه به سهم اختیارات هر سازمان به نحوی عمل کند که بتوان مسئولیت وقوع هزینه در بخش را به قسمت مربوطه ارجاع دهد.
 
ویژگی های یک نرم افزار حسابداری صنعتی عبارت است از :
•امکان هزینه یابی موجودی ها
•تعیین بهای تمام شده کالا
•تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی
 
وظیفه دایره حسابداری بهای تمام شده چیست؟
دایره حسابداری بهای تمام شده به وسیله اطلاعاتی که در قسمت تولید و ساعت کار کارگران وجود دارد می تواند هزینه سفارش و مراحل تولید را در هر بخش ثبت و گزارش دهد.
 
وظایف دایره حسابداری بهای تمام شده عبارت است از :
•ارائه گزارش ها و اطلاعات لازم در ارتباط با حقوق و دستمزد
•ارائه گزارش زمان انجام و هزینه دستمزد مستقیم
•هزینه دستمزد مستقیم و غیر مستقیم را به صورت گزارش تحلیلی ارائه دهد

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث حسابداری صنعتی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی