تبلیغ 1 توسعه

وجوه نقد از منابع مهم حیاتی هرواحد اقتصادی است و ایجاد توازن بین وجوه نقد در دسترس و نیازهای  نقدی، مهمترین عامل سلامت اقتصادی آن واحد است.

جریان ورود و خروج وجه نقد در هر واحد سازمانی بازتاب تصمیم گیری جهت برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت عملیاتی و طرح های سرمایه گذاری و تامین مالی است. مدیریت وجه نقد مستلزم اتخاذ بهترین تصمیم برای استفاده از وجه نقد یا منابع نقدی هر سازمان است. نیاز هر شرکت به وجه نقد، نیاز اساسی است. شرکت هایی که باکسری و یا مازاد وجه نقد مواجهند با مشکلات بالقوه زیادی روبرو می شوند. وجه نقد، سیال ترین  و بهترین دارایی شرکت است که اگر به خوبی مدیریت شود، موفقیت های بزرگی در شرکت به وجود می آید، که اگر به نحو مناسب مدیریت و برنامه ریزی نشود، ممکن است موجبات ورشکستگی شرکت را فراهم آورد. چرخه تبدیل به نقد شاخص جامعی از مدیریت سرمایه درگردش است بطور گسترده توسط محققان، برای مثال دلوف ( 2003) مورد استفاده قرار گرفته است و بصورت زیر محاسبه می گردد:

 

 

چرخه تبدیل و جه نقدCCC: بیانگر دوره زمانی مورد نیاز برای تبدیل سرمایه گذاری های نقدی مصروفه در مواد مصرفی به وجه نقد دریافتی از مشتریان است.

CCC=DSO+DIO_DPO

 

که در زیر DSO,DIO, DPO به ترتیب توضیح داده میشود:

 

 

دوره وصول مطالبات DSO: بیانگر میانگین تعداد روزهایی که شرکت مطالبات خود را از مشتریان جمع آوری می کند. که از تقسیم حسابهای دریافتنی پایان دوره به فروش ضربدر تعداد روزهای یک دوره بدست می اید.

 

 

دوره نگهداری موجودی کالاDIO: بیانگر میانگین تعداد روزهایی است که کالاها قبل از فروش در در شرکت  به عنوان موجودی نگهداری می شوند. که از تقسیم موجودی کالای پایان دوره به بهای تمام شده کالای فروش رفته ضربدر تعداد روزهای یک دوره بدست می اید.

 

 

دوره پرداخت حساب های پرداختنی DPO: بیانگر میانگین تعداد روزهایی است که شرکت پرداخت های خود را به بستانکاران انجام می دهد. که ازتقسیم حسابهای پرداختنی پایان دوره به خریدهای دوره ضربدر تعداد روزهای یک دوره بدست می آید.

 

 

 

 

منابع:

James R.Kroes a,n, AndrewS.Manikas(2014).Cash flowmanagementandmanufacturing firm financial performance: Alongitudinalperspective.

فاطمه صراف، مریم صالحی (1394) مدیریت جریان وجوه نقد وعملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران، پژوهشنامه اقتصاد وکسب وکار

 

 

مقاله لاتین در پیوست مقاله است و مقاله فارسی جز مجموعه مقالات فارسی در سایت میباشد.

 

تهیه کننده: دکتر اکرم تفتیان، اعظم باکفایت

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث تعاریف متغیر ها ، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|   [   | |  
  |
آشنا |   1395/01/24 13:39:50   |
1     0
چه عکس متفاوتی! یاد همه چیز می افتم به غیر از متغیرهای مدیریت وجوه نقد. قشنگ بود ممنون
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه یوسفی |   1395/11/01 21:37:07   |
0     0
مدیریت وجوه نقد برای شرکت‌ها و مؤسسات مالی، عبارت است مدیریت نوسانات مانده موجودی نقد شرکت از طریق یافتن مسیرهای مناسب برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، برای ایجاد تعادل میان دو هدف متضاد: الف-در دسترس بودن منابع برای برآوردن نیازهای کوتاه‌مدت نقدینگی برای پرداخت‌های شرکت‌ها و۲-بهره‌برداری از مانده نقد و جلوگیری از بلااستفاده ماندن منابع شرکت. در بستة طراحی شده توسط تأمین سرمایه امین برای حل این مسئله، شرکت‌های دارای منابع مازاد بالا می‌توانند، با مدیریت تأمین سرمایه امین، منابع مازاد خود را در دوره‌های مورد نظر خود در اوراق با درآمد ثابت –با نرخ‌های قابل رقابت با شبکة بانکی- سرمایه‌گذاری کنند. در این خدمت، هم‌زمان ۳ شرط ۱- بازده مناسب و رقابتی، ۲-امنیت منابع و ۳- نقدشوندگی بالا، که نیازهای اصلی مدیران خزانه و مبادلات مؤسسات مالی و مدیران مالی شرکت‌هاست فرآهم می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی