تبلیغ 1 توسعه

منطقی به نظر می رسد که هرکجا انسانی باشد علم روانشناسی نیز حضور یابد. اما اغلب مباحثی چون اصول برقراری ارتباط در کا ر، ایجاد انگیزه، مقاومت در برابر تغییر، شناخت دیگران، تعیین اهدا ف، کاهش استرس و مدیریت هیجان ها از جمله موضوعاتی هستند که روانشناسان نسبت به آنها توجه بیشتری نشان داده اند.

هیجانات نقش مهمی را در فرآیندهای کاری کارکنان سازمان ایفا می‌کنند، هوش هیجانی مهارتی است که عملکرد افراد را در زمینه‌های رهبری، کار گروهی، ارتباط با مشتری و تصمیم‌گیری بهبود می‌بخشد.

 

هوش هیجانی دستاوردی تازه در علم روانشناسی است که به تازگی به عرصه فعالیت حسابداری و مالی نیز وارد شده و مشتمل بر درک و شناسایی احساسات و عواطف در اشخا ص و استفاده از این ادراک برای اتخاذ تصمیم ها ی مناسب در کار و حرفه حسابداری می باشد.

 

هوش هیجانی Emotional intelligence)) چیست؟

در مورد هوش هیجانی تعاریف مختلفی وجود دارد که از جمله می توان به تعریف زیر دکتر دانیل گلمن اشاره نمود که بیان می دارد هوش هیجانی را شامل توانایی هایی است که شخص بتواند انگیزه اش را حفظ نموده و در مقابل مشکلات و استیصال استقامت کرده در شرایط بحرانی و تکانش ها خود را کنترل و خونسردی اش را حفظ نماید و با دیگران همدلی کرده و امیدوار باشد. در این ارتباط گلدمن از هوش هیجانی مدلی ارائه نموده که شامل 5 مولفه است:

  • شناخت هیجان‌ها و احساسات خود، خودآگاهی
  • مدیریت هیجان‌های و احساسات خود، خود مدیریتی
  • خودانگیزشی
  • تشخیص و درک هیجان‌ها و احساسات دیگران، دیگرآگاهی
  • مدیریت رابطه، به معنای مدیریت هیجان‌ها و احساسات دیگران، دیگر مدیریتی

 

 تأثیر هوش هیجانی در سازمان‌ها

دکتر دانیل گلمن معتقد است که هوش هیجانی در تمامی رده های سازمانی کاربرد زیادی دارد، اما در رده های مدیریتی اهمیتی حیاتی دارد؛ زیرا مدیران، سازمان را به جامعه معرفی می کنند و با بسیاری از افراد در داخل و خارج سازمان تعامل دارند و نقش مهمی در ایجاد روحیه و انگیزش کارکنان دارند. مدیران با همدلی قادرند نیازهای کارکنان را شناخته و با دریافت بازخورد سازنده آن نیاز ها را برطرف نمایند. به عبارت دیگر، در سازمان هر چه به سمت سطوح بالاتر می رویم اهمیت هوش هیجانی درمقایسه با بهره هوشی افزایش می یابد.

 

شناخت و درک هوش هیجانی این امکان را فراهم می‌آورد تا اشخص بتوانند عکس‌العمل مناسبی در رویایی با هیجانات در سازمان داشته باشند. درواقع تمرکز اصلی بر رشد و پرورش هیجانات خود است تا از این طریق بهره‌وری‌ افراد در سازمان افزایش یابد.

 

 کارکنانی که دارای هوش هیجانی بالا هستند می‌توانند هرگونه احساسات و هیجانات منفی را به چارچوب کاری مثبت تغییر شکل دهند. مدیرانی  که برخوردار از هوش هیجانی، رهبران مؤثری در شرکت می‌شوند می‌توانند چشم‌اندازهای سازمان را که اهداف را با حداکثر بهره‌وری، رضایتمندی و تعهد کارکنان محقق ‌سازند.

 

هوش هیجانی در حرفه حسابداری

یک حسابدار باید از میزان هوش هیجانی خود و ابعاد آن‌ که شامل (خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه) است، کاملاً آگاهی داشته باشد. هوش هیجانی برخلاف بهره هوشی افراد قابل اکتساب می‌باشد، با  افزایش و کسب مهارت‌های هوش هیجانی می توان عملکرد بهتری در حرفه و زندگی داشت.

شناخت هوش هیجانی کمک می کند تا احساسات و دانش عاطفی خود را در مواقع تصمیم‌گیری و قضاوت، حل مسئله، مدیریت استرس و کنترل عصبانیت خود بکارگیری شود.

مدیران مالی سازمان با تقویت هوش مالی خود باید قادر باشند احساسات خود و حسابداران خود را شناسایی و درک کنند؛ زیرا حسابداری حرفه‌ی دقیق و پر از استرس است عکس العمل و رفتار مناسب مدیران و حسابدارن  علاوه بر بالا بردن اعتماد به نفس آنها باعث پویایی و بهره وری هر چه بیشتر در کارکنان حسابداری می گردد.

 

منابع:

  • گلمن ، دانیل، سال 1382 ، هوش هیجانی ، ترجمه نسرین پارسا، انتشارات رشد
  •  لاجوردی و کوکبی، 1395. بررسی نقش هوش اجتماعی در کیفیت تصمیم گیری مدیران. فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 29.
  • طبری و قربانی، 1388. نقش هوش هیجانی بر شیوه تصمیم گیری مدیران. فصلنامه مدیریت، شماره 16.

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث حسابداری مالی ، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی