تبلیغ 1 توسعه

یکی از مهمترین عوامل استرس زا در جامعه کنونی شغل می باشد. موسسه بین المللی ایمنی و سلامت شغلی "استرس شغلی" را بصورت پاسخ مضر جسمی و روحی تعریف می کند که در زمانی رخ می دهد که نیازمندی های شغلی با توانایی ها، منابع حمایتی و نیازهای فرد شاغل همخوانی و هماهنگی نداشته باشد.

عوامل ایجاد استرس

استرسی که افراد شاغل در محیط های شغلی با آن روبرو می شوند علل ومنابع مختلفی دارد برخی از آنها عبارتند از:

  • شرایط بد شغلی
  • حجم بسیار زیاد کار (بارکاری زیاد)
  • انجام کار بصورت شیفتی
  •  زمان کاری طولانی
  • تضاد نقش
  •  ارتباطات ضعیف بین همکاران و مدیران و کارکنان رده پایینتر
  •  وجود ریسک فاکتورها وعوامل آسیب زا
  • توجه کم به کارکنان

 

رفتار و پیامدهای ناشی استرس شغلی

از رفتار و عکس العمل هایی که افراد از خود بروز می دهند می توان پی به وجود استرس در آنها برد. برخی از نشانه های وجود استرس شغلی عبارتند از:

  • سردرد
  • اختلال خواب
  • اختلال در تمرکز کردن
  •  بد خلقی
  • روحیه بد
  • ناراحتی معده
  •  عدم رضایت شغلی

 

سایر تظاهرات یا عوامل نشان دهنده وجود استرس شغلی در فرد شامل درد و گرفتگی عضلانی، احساس فشار و تنگی در قفسه سینه، فشار خون بالا، مشکلات جنسی، مشاجره کردن، آزردن و ناراحت کردن دیگران می باشند.

 

استرس هم برای افرادی که به آن مبتلا هستند و هم برای موسسات و واحدهای تولیدی پر هزینه بوده، عوارض ناشی از آن که در قالب خستگی روحی و جسمی زود رنجی و تحریک پذیری، تندخویی، اضطراب افزایش فشار خون، عدم اعتماد به نفس و رضایت شغلی و فقدان انگیزه ی کاری بروز می کند و موجب کاهش بهره وری می شود

 

 

استرس و شغل حسابداری

شغل حسابداری در واقع جزء مشاغل پر استرس محسوب می شود .در این شغل علاوه بر وجود عوامل استرس زای عمومی که در سایر مشاغل وجود دارد، نیاز به توجه و دقت زیاد به اعداد و ارقام پولی و مالی، حجم زیاد کار و به روی کار آمدن مکرر رو ش های جدید محاسبات مالی میزان استرسی را که کارکنان این شغل تجربه می کنند چند برابر می سازد. جیراپا در این مورد بیان می کند یکی از دلایل فرسودگی شغلی در بین حسابداران وجود استرس های شدید شغلی است و این استرس شغلی بطور منفی در انجام وظایف شغلی و نیز شرایط جسمی و روانی حسابداران تاثیر گذار است.

 

همچنین ژوزف در این مورد بیان می کند که شغل حسابداری جزء شغل های پر استرس بوده و حتی در فصل های پر کار میزان کلسترول خون این افراد بطور معنا داری بالا می رود و پس از پایان دوره های پر کار میزان کلسترول خون مجدداً به سطوح طبیعی بر می گرد. محیط شغلی تاثیر زیادی در میزان استرس آنها داشته بطوریکه حسابدارانی که در شرکت های بزرگ بین المللی کار می کردند بیشتر از حسابدارانی که در شرکت های محلی و کوچک کار می کردند دچار استرس بودند.

 

با توجه به حساسیت شغل حسابداری و با در نظر گرفتن اثرات شناخته شده استرس بر سلامت عمومی افراد و اهمیت سلامت جسمی و روانی کارکنان، تحقیقات گوناگونی با هدف تعیین میزان استرس شغلی حسابداران و عوامل موثر در آندر کشورهایی انجام شده است.

 

استرس زنان نسبت به استرس مردان در شغل حسابداری

برخی از تحقیقات حاکی از این است که  شدت استرس شغلی زنان در شغل حسابداری بیشتر از مردان است. این می تواند به

دلیل تعارض بین مسئولیت های شغلی و مسئولیت های خانوادگی و وظایف دوگانه در منزل به عنوان زن خانه دار و در محیط کار به عنوان کارمند باشد. همچنین شرایط زیست شناختی، موقعیت اجتماعی وفرهنگی نیز در این قضیه دخیل هستند.

 

 

رابطه تجربه کاری با استرس در شغل حسابداری و مالی

نتایج حاصل از برخی مطالعات نشان داده افرادی که دارای سابقه کار پایینتر وسن کمتری اند میزان استرس بیشتری را نسبت به افراد با تجربه و مسن تر تجربه می نمایند.

علت این امر را نیز می توان تازه کار بودن این گروه از کارکنان وعدم آشنایی آنان با محیط کار و نیز تسلط  کمتر برکار خود دانست. همچنین می توان گفت که کارکنان با تجربه می توانند در شرایط و موقعیت های خاص وجود عوامل استرس زا را پیش بینی و از روش های مناسب حل مسئله برای رویارویی با آن استفاده کنند.

 

منابع

خاتونی، مرضیه و همکاران (1389). " بررسی استرس شغلی و عوامل مرتبط با آن در حسابداران دانشگاه علوم پزشکی قزوین". فصلنامه سلامت کار ایران.

Job stress 400. Available at URL:http// www.davari.org

Mojoyinola JK. Effect of job stress on health, personal and work behavior of nurses in public in ospit metropolis.

Jungwee P. Work stress and job performance. Statistics Canada _ Catalogue .

Hashemzadeh I , Owrangi M, Bahreh-dar MJ. Job stress and its relation with psychological health among the hospital personnel in shiraz. Journal of Clinical Psychiatry and Psychology.

Chalatharawat J. Job burnout and turnover intentions of public accountants in Thailand: influence of role stress , organizational justice and workload .Review of Business Research.

Joseph C. S, Daniel L.. F, James K. K. Stress and stress management in public accounting. The CPA 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث حسابداری مالی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی