تبلیغ 1 توسعه


سازمان‌های امروزی از هر نوع و اندازه با فشار فزاینده ای برای بهبود کارایی و اثربخشی روبرو هستند . تقریباً در تمام کشورهای جهان، سازمان‌ها بیش از گذشته ازنظر پاسخگویی مالی زیر فشارند چرا که حسابداری سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای مدیران نیست.

در این میان مدیران با استفاده از محاسبه بهای تمام شده هزینه ها را برحسب خروجی ها اندازه گیری می نمایند. در این مقاله قصد داریم بهای تمام شده محصول تولیدی را توضیح داده و کاربرد آن را در سازمان و رویکرد مدیران شرح نماییم.
 
بهای تمام شده یا حسابداری صنعتی به چه معناست؟
 حسابداری صنعتی حوزه‌ای از حسابداری است که به چگونگی محاسبه قیمت تمام شده محصول جهت اندازه گیری موجودیت‌ها و تعیین سود دوره و کنترل هزینه‌ها و سایر موارد تأکید دارد. حسابداری صنعتی طی یک فرآیند هزینه‌ها را شناسایی ، اندازه گیری، طبقه بندی، تلخیص و جمع آوری نموده که اصطلاحاً به این فرآیند هزینه یابی اطلاق می‌شود.
 
 نگاهی به تعریف هزینه
 هزینه به معنی خروج وجه نقد از یک واحد انتفاعی یا مصرف یا استهلاک دارائی‌های موجود و یا افزایش بدهی‌ها و یک واحد ترکیبی از آنها که در نتیجه اجرای فعالیت‌های اصلی یا جانبی واحد تجاری، واقع و به کاهش حقوق صاحبان سهام منجر می‌شود اطلاق می‌گردد.
 
 در حسابداری صنعتی هزینه به عنوان منابع مصرف شده برای رسیدن به یک هدف خاص ، معرفی می‌شود. همچنین حسابداری صنعتی علاوه بر هزینه‌های اضافی گذشته با هزینه‌های برآوری و آتی-منابعی که قرار است در آینده مصرف یا فدا شوند- نیز سر و کار دارند.
 
 اجزای سیستم بهای تمام شده
 سیستم بهای تمام شده، اطلاعات را از زیر سیستم‌های انبار، حقوق و دستمزد، حسابداری و منابع انسانی جمع آوری کرده و طی دستور العملی، با داشتن تعداد محصول تولیدی محاسبه می کند.
 
 
 حسابداری بهای تمام شده در چه سازمان‌هایی کاربرد دارد؟
 گاهی تصور می‌شود کاربرد حسابداری صنعتی و بهای تمام شده محدود به کارخانجات و صنایع تولیدی می‌باشد هرچند شاید مشهورترین کاربرد آن در این جهت باشد ولی سایر مؤسسات نیز از حسابداری بهای تمام شده بهره برده و از روش‌های حسابداری بهای تمام شده در بانک‌ها، شرکت‌های بیمه عمده فروشی‌ها ، شرکت‌های حمل و نقل ، شرکت‌های هواپیمایی ، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها در جهت کارایی بیشتر استفاده می‌گردد.
 
 بهای تمام شده چه کمکی به مدیران می‌کند؟
حسابداری بهای تمام شده یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت می‌باشد تا مدیران با استفاده از حسابداری صنعتی، بهای تمام شده تولیدات یا کالای خریداری شده یا فروش رفته را محاسبه کرده و کنترل خود را بر روی هزینه‌های مواد، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید اعمال نمایند. مدیران اگر گزارش‌های دقیق و صحیحی از عوامل هزینه نداشته باشند در تصمیم گیری خود در جهت افزایش تولید یا سایر تصمیم گیری‌ها و راه انجام تصمیمات خود با مشکل مواجه خواهند شد.
 
 لزوم استفاده از ابزاری‌ که با امکانات خاص و ویژه کمک دست مدیران واحد مهندسی تولید سازمان باشد تا با ارایه گزارش‌های متنوع وکاربردی احاطه آنان را بر اطلاعات موجود بیشتر نماید، به روشنی مشخص است. بر این اساس شرکت فراگستر با استفاده ازدانش مشاوران و مدیران خبره‎ تولید و دیدگاه‌های مشتریان خود، راهکاری مکانیزه با عنوان نرم افزار تولید و مهندسی ارایه نموده که علاوه بر استفاده از تکنولوژی‌های روز، هماهنگی و یکپارچگی سطح بالایی باسایر سیستم‌ها مانند حسابداری، انبار وتدارکات برقرار نموده است. این سیستم علاوه بر دارابودن قابلیت‌های استاندارد یک سیستم صنعتی، امکان یکپارچگی باسیستم مدیریت فرآیند کسب وکار (BPMS) شرکت فراگستر را دارا بوده، که این مشخصه منحصر بفرد، سیستم تولید فراگستر را ازسایر سیستم‌های تولید موجود دربازار، متمایز مینماید.

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث حسابداری صنعتی، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی