تبلیغ 1 توسعه
واحدهای تجاری در جریان چرخۀ عملیاتی خود روش های مختلفی را برای فروش کالا به کار می گیرند، این روش ها ممکن است به صورت نقد، نسیه (اعتباری)، از طریق پیش دریافت، اقساطی و یا امانی انجام شود.فروش صرفاً به یکی از این روش ها محدود نمی شود و احتمال دارد به صورت ترکیبی از نقد و نسیه و یا نقدو اقساط انجام شود. در ادامه به تشریح روش های فروش پرداخته می شود.
۱ فروش نقد: هم زمان با تحویل کالا، وجه آن از مشتری دریافت می شود.
 
۲ فروش نسیه: هنگام تحویل کالا، مشتری تعهد میکند که وجه آن را در زمان معینی (با توافق طرفین)پرداخت کند.
 
۳ فروش از طریق پیش دریافت: اگر طبق قرارداد و قبل از تحویل کالا به مشتریان، مبلغی از آنان دریافت شود، به این مبلغ دریافت شده، پیش دریافت فروش میگویند که ممکن است معادل بخشی از بهای کالا ویا کل بهای آن باشد.
 
۴ فروش اقساطی: در فروش اقساطی مبلغ فروش کالا به صورت اقساط دریافت می شود. ممکن است درزمان فروش کالا، بخشی از مبلغ به صورت نقد دریافت شود و باقی ماندۀ مبلغ، قسط بندی شود.
 
۵ فروش امانی: در این حالت، مالک کالا (آمر)، کالا را برای فروش به شخص دیگری (حق العمل کار) ارسال می کند و حق العمل کار، کالای دریافتی را به نیابت از طرف آمر به فروش می رساند و درصدی از مبلغ فروش را به عنوان کارمزد دریافت میکند.
 
حسابداری فروش کالا
 
واحدهای تجاری معادل قیمت کالاهایی را که در طول دوره به فروش می رسانند در حسابی تحت عنوان .درآمد فروش  یا » فروش کالا « ثبت می کنند و ماهیت این حساب بستانکار است.فرایند شناسایی درآمد فروش کالا مطابق با اصل تحقق درآمد است ، طبق این اصل درآمد بدون توجه به زمان دریافت وجه نقد شناسایی می شود . برای اغلب شرکت ها، زمان مناسب برای شناسایی درآمد، مقطع فروش (زمان تحویل کالا به مشتری)می باشد. به عنوان مثال در فروش نقدی، درآمد هم زمان با دریافت وجه نقد شناسایی می شود، یا در فروش نسیه بعد از تعهد خریدار مبنی بر پرداخت وجه نقد می توان نسبت به شناسایی درآمد اقدام کرد.
 
 
حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری (مطالبات تجاری)
 اصطلاح تجاری برای آن گروه از حساب ها و اسناد دریافتنی به کار می رود که در نتیجۀ فروش کالا یا ارائۀ خدمات به صورت نسیه و مرتبط با فعالیت اصلی شرکت ایجاد شده باشد. در واقع این حساب ها (حساب های دریافتنی و اسناد دریافتنی) معرف مطالبات واحد تجاری از مشتریان است. بنابراین ماهیت هر دو حساب بدهکار می باشد. هنگام فروش کالا در هر دو سیستم ادواری و دائمی چه به صورت نقد و چه به صورت نسیه حساب فروش کالا،بستانکار می شود اگر فروش نقدی باشد، حساب های موجودی نقد بدهکار می شود و اگر نسیه باشد حساب های دریافتنی یا اسناد دریافتنی بدهکار می شود. در سیستم ادواری هنگام فروش کالا تنها یک سند معادل مبلغ فروش صادر می شود ولی در سیستم دائمی علاوه بر ثبت مبلغ فروش باید سند بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز صادر شود.
ثبت فروش نقدی در دفتر فروشنده
 
نقد و بانک *****
 
                                       فروش کالا *****
 
فروش دو دستگاه یخچال به صورت نقد
 
ثبت حسابداری فروش نسیه
 
حسابهای دریافتنی                   *****
 
                                      فروش کالا                 *****
 
فروش دو دستگاه یخچال به صورت نسیه
 
هزینۀ حمل کالای فروش رفته
 اگر براساس توافق، فروشنده، هزینۀ حمل کالای فروش رفته را پرداخت نماید، این هزینه به عنوان هزین ههای فروشنده تلقی م یشود و تحت عنوان هزینۀ حمل کالای فروش رفته ثبت م یشود.
 دقت کنیم که  هزینۀ حمل کالای فروش رفته ارتباطی با بهای تمام شده کالای فروش رفته ندارد. چون این هزینه در سود و زیان به عنوان هزینه های توزیع و فروش گزارش می شود ولی هزینۀ حمل کالای خریداری شده از آنجا که در بهای تمام شده کالای خریداری شده دخالت داده م یشود روی بهای تمام شدۀ کالای فروش رفته تأثیر میگذارد.

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث حسابداری فروش ، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
zahra zarezadeh |   1397/11/19 13:28:09   |
0     0
سیستم دایمی باتوجه به اینکه بهای تمام شده کالای ف روش رفته سریعا محاسبه میشود نسبت به سیستم ادواری پیچیده ترمی باشد س
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی