تبلیغ 1 توسعه

تعریف های متفاوتی برای تعریف شرکت‌های خانوادگی ارائه شده است که برخی از این تعاریف به شرح ذیل است.


خانواده تمامی سهام عادی را در اختیار داشته ویا برخی از اعضای خانواده در هیئت مدیرهستند. موسس و یا اعضای خانواده بیش از 25% سهام دارای حق رای را در تملک دارند و یا خانواده موسس کمتر از 25% سهام دارای حق رای را در اختیار دارد ولی به عنوان مدیر عامل یا عضو هیات مدیره می‌باشند. موسسه ای خانوادگی است که سهامداران عمده آن یک نفر و یا یک خانواده باشند و به علاوه یک رابطه خانوادگی بین این سهامدار و اعضای هیات مدیره براساس نام خانوادگی وجود داشته باشد (آروسا و همکاران ، 2010).

 

بیشترین حجم سهام در سطح آزمون انقطاع 10%، به یک خانواده اختصاص داشته باشد و آن خانواده بیش از 51% حق رای در اختیار داشته باشد و یا بیش از 2 برابر حق رای دومی سهامدار عمده را در اختیار داشته باشد (بارونتینی و کاپریو ، 2006).

 

موسسه‌ای که بیش از 5% سهامداران آن از اعضای خانواده و خداقل یکی از اعضای آن خانواده عضو هیئت مدیره باشد (چو ، 2009). طبق مادة‌107 قانون تجارت ایران کلیه شرکت های سهامی عام ملزم به تشکیل هیأت مدیره ای از صاحبان سهام می‌باشند که می‌بایست تعداد این هیأت حداقل 5 نفر باشند، لذا منطقاً می توان استنباط نمود، چنانچه سهامداری مالک 20 درصد سهام شرکت باشد به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره مطرح و از این طریق می تواند بر عملیات شرکت اعمال کنترل نماید.

 

تعریف عملیاتی:

 در صورتی که خانواده یا یکی از اعضای خانواده در مجموع دارنده 20% سهام شرکت باشد و یا یکی از اعضای خانواده عضو هیت مدیره شرکت باشند (نمازی و محمدی، 1389).

 

منابع:

نمازی، محمد و محمدی، محمد. (1389). "بررسی کیفیت سود و بازده در شرکت های خانوادگی و غیر خانوادگی پذیرفته شده در بورس اوراق بعادار تهران" پیشرفت‌های حسابداری دانشگاه شیراز دوره 2 شماره 2 ص 159-194.

 

 

Bertrand, M. and Schoar, A. (2006), "The role of family in family firms", Journal of Economic Perspectives, Vol. 20 No. 2, pp. 73-96

 

 

گردآورنده:

کوفه، اعظم باکفایت.

 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث تعاریف متغیر ها، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی