تبلیغ 1 توسعه

در سال های اخیر با تشکیل سازمان بورس اوراق بهادار و افزایش شرکت‌های پذیرفته‌شده در آن همچنین نوسان‌های مشاهده‌شده در شاخص‌های آن موضوع تقسیم سود برای سرمایه‌گذاران به موضوعی مهم برای افزایش ثروت تبدیل‌شده است.

 

در ادبیات مالی، سیاست تقسیم سود به تصمیم شرکت برای پرداخت سود سهام یا انباشته کردن آن اشاره دارد. سیاست تقسیم سود نشان می‌دهد که به چه مقدار و چند بار سود در دوره ی مالی تقسیم شود. سیاست تقسیم سود، جنبة مهمی از مدیریت مالی است؛ زیرا مدیران در قالب این سیاست تصمیم می گیرند از نتیجه کلی عملیات شرکت، یعنی سود، چه مبلغی بین سهامداران توزیع کنند و چه مبلغی را به‌صورت سود سنواتی در شرکت نگه‌دارند.

بنابراین، موضوع سیاست تقسیم سود یکی از مهم‌ترین حوزه‌های ادبیات مالی است. در ادبیات مالی، سیاست تقسیم سود به تصمیم شرکت برای پرداخت سود سهام یا انباشته کردن آن اشاره دارد.

 

تعریف عملیاتی متغیر سیاست تقسیم سود:

فلوراکیس (2014 ) و بنی مهد و اصغری(1390) سیاست تقسیم سود را به شکل زیر اندازه گیری کرده اند:

سیاست تقسیم سوداز نسبت سود تقسیم شده به مجموع دارایی ها به دست می آید.

 

منابع:

بنی مهد وعلی اصغری  (1390) در مقاله بررسی اثر اهرم شرکت بر سیاست تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار

 

Chris Florackis , Angelos Kanas , Alexandros Kostakis , Dividend Pol-icy, ManagerialOwnership and Debt Financing: A Non-Parametric Perspective, European Journal ofOperational Research (2014), doi

 

 

مقاله لاتین در پیوست مقاله است و مقاله فارسی جز مجموعه مقالات فارسی در سایت می باشد.

 

 

تهیه کننده: دکتر اکرم تفتیان ، نازنین حشمتی

 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث تعاریف متغیر ها ، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 
 
 
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|   [   | |  
  |
سعیده تشکری |   1397/11/15 09:37:21   |
0     0
هدف از اجراء چنین سیاستى تعیین نقشى است که آن سیاست در به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران ایفاء مى‌کند. از آنجا که سیاست تقسیم سود تحت‌تأثیر عوامل متعددى قرار مى‌گیرد، پرداخت تمام سود به سهامداران به معنى به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران نخواهد بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی